Bezoek, kleine wereld en een sleutelgat... - Reisverslag uit Rome, Italië van Mark Goorts - WaarBenJij.nu Bezoek, kleine wereld en een sleutelgat... - Reisverslag uit Rome, Italië van Mark Goorts - WaarBenJij.nu

Bezoek, kleine wereld en een sleutelgat...

Door: Mark

Blijf op de hoogte en volg Mark

04 April 2011 | Italië, Rome

Na een rustig weekje met wat colleges diende op vrijdag 1 april (en nee, dat was geen grapje) mijn eerste bezoeker uit Nederland zich aan: Willem! En hij had prachtig weer meegenomen, want afgelopen weekend is het maar liefst 28 graden geworden en zijn we zelfs licht verbrand! Op vrijdagavond zijn we eerst met Eef en twee vrienden van haar uit gaan eten in het restaurantje om de hoek (waar ze pens besteld hadden, maar uiteindelijk niet opgegeten) en daarna hebben we geprobeerd om drie maanden aan stof in twee uurtje in te halen (dat is niet gelukt, ook niet na drie hele dagen)!.

Zaterdag hebben we een compleet rondje Rome gedaan. We zijn begonnen op de Palatijn en het Forum Romanum, toen het Colosseum en toen naar het Monument voor Vittorio Emmanuel, waar we besloten dat het tijd werd voor een lekker biertje in de zon! We staan daar te bestellen en iemand tikt me op de schouder: blijken het twee van de Duitsers te, Christian en Sigrid (oftewel: Willy en Sigi) zijn met wie ik twee weken gereisd heb! Toevallig... Ze hadden ook bezoek maar misschien zouden we 's avonds wat eten, omdat ik met één van de andere Duitsers (Marie) van wie ik wist dat ze in Rome zou zijn, wat had afgesproken. Ook een Tsjechisch meisje dat op de taalcursus had gezeten zou in Rome zijn, en ja hoor, die kwamen we op weg naar de Trevi fontein ook nog eens tegen! Kleine wereld? Klopt, maar hij nog kleiner...

's Avonds lekker met Marie en een vriend van haar (Max)die op bezoek was pizza gegeten en vervolgens in een bar nog wat biertjes gedronken, en 60 minuten van AC Milan tegen Inter kunnen kijken. Het was een gezellige avond!

Zondag ging het toerisme weer gewoon door. Met Marie had ik afgesproken dat we nog eventueel een ijsje zouden eten. We zijn eerst naar Trastevere gegaan, hebben een wandeling gemaakt met mooie uitzichten over de Gianicolo (een van de zeven heuvelen van Rome) en kwamen vervolgens bij de Sint Pieter uit. Daar rondgekeken, en vervolgens met de metro naar het Piazza del Popolo. Aan de rechterkant van het Piazza del Popolo begint het park van Villa Borghese, met een kleine heuvel (de Pincio) als uitkijkpunt, en van daaruit kun je mooi naar de Spaanse Trappen wandelen. Dus wij lopen de Pincio op en staan bij de balustrade van het uitzicht te genieten, ik draai me om en wie zitten er met hun vier-persoonsfiets vast in het grind? Inderdaad, de Duitsers! Dus heb ik ze even, met hulp van Willem, los getrokken en afgesproken dat ze, als ze uitgefietst waren, iets zouden laten weten voor een ijsje. Willem en ik liepen naar de Spaanse Trappen, keken daar wat rond en toen terug naar Piazza del Popolo. Ik had nog niks van de Duitsers gehoord, dus we gingen maar even in de schaduw zitten uitpuffen. Op een gegeven moment kregen we toch wel dorst en werd het tijd voor het zondagse biertje. Op de Pincio stonden wat kraampjes waar ze bier verkochten dus we besloten daar heen te lopen. En drie keer raden wie we onderweg tegenkwamen? Inderdaad, alweer de Duitsers. Dus hebben we maar samen een biertje gedronken, toen moesten Willy en Sigi met de trein terug naar Viterbo en zijn Willem en ik met Marie en Max nog naar de basiliek van San Giovanni in Laterano geweest.

's Avonds hebben Willem en ik heerlijk gegeten in Trastevere, en vervolgens thuis, onder het genot van een beetje limoncello, een goede traditie voortgezet: een leuke cabaretdvd gekeken!

Vandaag, na een vroege start, nog naar de Piramide van G. Cestius geweest en hebben we één van de mooiste uitzichten van Rome gehad, namelijk door een sleutelgat kijken! Ik zeg niet wat je kunt zien (ook niet googlen!) want dat moet je zelf maar komen kijken! Er was, tegelijk met ons, een groep Amerikaanse toeristen en op het moment dat wij door het sleutelgat loerden, werd de deur door een aantal beveiligers opengedaan. En de gids van de groep Amerikanen zei dat ze in de 28 jaar dat ze hier woonde, nog nooit de deuren had open zien gaan. Daarna via de Bocca della Verità, de Tiber en het Theater van Marcellus, uiteindelijk voor lunch wederom in Trastevere terechtgekomen. Vervolgens naar huis, nog even wat relaxen en rond vieren Willem weer op de bus naar het noorden gezet.

De foto's staan op de bekende plaats (www.picasaweb.google.com/mark.goorts). Het was een super weekend, thanks Willem (ook voor het brengen van wat zomerkleren)!

Morgen lekker een dag vrij, misschien ga ik wel naar het strand! Gewoon, omdat het kan!

Ciao a tutti!

• 04 April 2011 - 16:48

Stefanie:

Hey Mark,

Zo te lezen vermaak jij je daar wel :) Heb je je hand in de Bocca durven steken? :p Geniet er nog van daar!

Liefs, Stefanie

• 04 April 2011 - 20:17

Simone:

Haaa levensgenieter!

Klinkt weer goed allemaal :D Gezellig dat Willem op bezoek is geweest, heeft hij de groeten van mij gedaan?! Want dat had hij beloofd :p

xxx Simone

• 05 April 2011 - 07:26

Willem:

Graag gedaan t was een top weekend.
    @Simone dat is da een detail dat Mark niet vermeld heeft maar die zijn overgebracht ;)

• 05 April 2011 - 14:09

Henri En Mieke :

Wij lezen en zien dat je ondanks de studie volop kunt genieten van de bezienswaardigheden. Fijn dat dal kan!
    Ook de foto's zijn erg leuk. Wij staan voor de generale repetities en de twee concerten. Het is flink pootaan spelen.
    Mark maar weer tot de volgende keer.
    Groetjes van Mieke en Henri Schoonbrood.

• 05 April 2011 - 19:54

Robin:

Echt la dolce vita! Leuk en uitgebreid verhaal zeg! Zijn we weer helemaal op de hoogte! Enjoy! Wann komt je volgende bezoek? Liefs

• 05 April 2011 - 22:00

Mark:

@ Robin

Volgende bezoek komt over ruim twee weken: pap en mam, ellen en stijn, en evi :D