Tanti auguri, Italia!, Tivoli en Trastevere - Reisverslag uit Rome, Italië van Mark Goorts - WaarBenJij.nu Tanti auguri, Italia!, Tivoli en Trastevere - Reisverslag uit Rome, Italië van Mark Goorts - WaarBenJij.nu

Tanti auguri, Italia!, Tivoli en Trastevere

Door: Mark

Blijf op de hoogte en volg Mark

27 Maart 2011 | Italië, Rome

Zoals in mijn vorige verslag al gemeld, zou op donderdag 17 maart 2011 Italië haar 150-jarig bestaan vieren. Ergens in 1861 verenigde Vittorio Emannuel II de hertogdommen, graafschappen, republieken en vrije steden in de hele laars en werd de eerste koning van Italië. Dat heeft het een monument opgeleverd op het Capitool (een pompeus gebouw, "Het altaar van het vaderland" genoemd, maar ook wel "De Bruidstaart" of "De typemachine"). In iedere stad in Italië was op woensdagavond 16 maart (Il notte della tricolore, De Nacht van de Driekleur) en op de 17e zelf vanalles te doen. Woensdagavond zijn we om half 12 eerst naar het Colosseum gegaan, waar voor de gelegenheid rood-wit-groene afbeeldingen op geprojecteerd werden (ook op het Altaar). Achter het Colosseum zou een vuurwerk worden afgestoken en het was het prachtigste vuurwerk dat ik ooit heb gezien! We hebben daar een half uur van genoten, we stonden ontzettend dichtbij... Daarna zijn we over de Via dei Fori Imperiali naar Piazza Venezia gelopen en hebben daar, in onze vaste kroeg, tot diep in de nacht Italië's verjaardag gevierd.

Op donderdag was het slecht weer, maar toch zijn we Rome ingegaan. Toen wij bij het Colosseum uit de metro kwamen, waren we net op tijd om een militaire blaaskapel te horen en te zien spelen. We zijn wederom naar Piazza Venezia gelopen en werden onderweg overvallen door een enorme regenbui. We hebben geschuild in het Altaar van het Vaderland, waar ook een museum was, maar daar was het zo druk dat we gevlucht zijn naar de caffettarià op het dak. Daarna zijn we, toen het droog was, over de Via del Corso in de richting van Piazza del Popolo gegaan, maar uiteindelijk zijn we in de buurt van Piazza Spagna en de Spaanse trappen wat gaan eten en naar huis gegaan. Waarschijnlijk ben ik ergens onderweg ziek geworden, want 's avonds voelde ik me al niet goed! Ben vroeg naar bed gegaan, want vrijdag gingen we naar Tivoli!

Vrijdagochtend was ik ook nog vrij beroer na een slechte nacht, maar toch gewoon naar Tivoli gegaan, een plaats die al in de Romeinse tijd bewoond was (onder de naam Tibur) en waar keizer Hadrianus een prachtige villa gebouwd had. Het was prachtig weer, stralende zon en strakblauwe lucht, toen we in Tivoli aankwamen en als eerste naar Villa d'Este aankwamen, genoemd naar een hertog met die naam die het paleis en de tuinen ooit had laten bouwen. Paleisje zelf was niet zo interessant, veel muur- en plafonschilderingen, maar de tuinen waren prachtig! Heerlijk rondlopen en naar alle fonteinen gekeken (waar Villa d'Este beroemd om is), alleen hadden ze het water die dag uitgezet. Na een korte lunch doorgegaan naar Villa Adriana, iets buiten Tivoli. Daar werden we begroet met de eerste regendruppels, maar dat bleef gelukkig binnen de perken. Een paar uur lang hebben we rondgelopen in het zomerverblijf (!) van keizer Hadrianus (ergens rond 117 n.Chr) onder leiding van Kierra, een meisje uit Nieuw Zeeland die een hele bachelor-opleiding in Romeinse cultuur en bouwkunst had gevolgd. We hebben ontzettend veel gezien: badhuizen, eetkamers, privévertrekken... Voor de foto's: zie www.picasaweb.google.com/mark.goorts.Het is zeker de bedoeling dat ik daar nog eens terugkom, met nog beter weer en hopelijk niet zo ziek.

Ik was super blij weer thuis te zijn, want voelde me echt slecht! Op zaterdag nog steeds slecht maar toch weer meegegaan met een rondleiding door Trastevere (letterlijk: aan de overkant van de Tiber), een pittoreske wijk van Rome waar veel studenten, kunstenaars en andere alternatievelingen wonen! De rondleiding was slecht georganiseerd (had op eigen gelegenheid al meer van Trastevere gezien), maar wel gezellig! Veel nieuwe mensen leren kennen en 's avonds bij vrienden gaan eten, drinken, en hints spelen. Ik voelde me inmiddels wat beter, maar nadat de heren kansloos van de vrouwen verloren hadden en ik op zondag wakker werd, had ik ontzettend keelpijn, snotteren enz. Kortom, ik was eindelijk de pineut!

Op maandag toch naar college geweest, en dinsdag was ik vrij om aan een scriptie te werken. Dinsdagavond heb ik een partijtje gevoetbald met andere uitwisselingsstudenten. Het was leuk, ik kon er niks van, maar het was leuk en overmogen ga ik weer! De rest van de week heb ik me een beetje rustig gehouden (niet op stap geweest), vrijdag overdag lekker in de zon in Villa Torlonia gehangen en vandaag lekker een niets-doen-dag...

Gister bedacht ik me ineens dat het wel eens zomertijd zou kunnen worden, maar ik wist niet wanneer. Mijn huisgenoot zei vorige week, vrienden zeiden dit weekend. Op Internet vond ik dit weekend, en vanmorgen had mijn oude, vertrouwde iPhone inderdaad de klok al verzet! Toen ik aan mijn zondagochtendbrunch zat, kwam mijn huisgenoot de keuken binnen en keek verbaasd naar de klok (die ik al verzet had)... Het kostte mij 10 minuten om hem ervan te overtuigen dat de zomertijd echt dit weekend was ingegaan - met als gevolg dat hij een uur te laat was om iemand op te halen!

Nu weer heerlijk genieten van een wijntje en een boekje op de zon in mijn balkon!

Ciao a tutti!

  • 27 Maart 2011 - 16:09

    Simone :

    Haaa die Mark!

    Weer een leuk verhaal :D Je maakt daar wel veel dingen mee zeg en je ziet veel dingen van de omgeving, geweldig!
    Het klinkt allemaal erg goed en ik ben stiekem best wel jaloers :P Gelukkig is de zomertijd in gegaan en krijgen we hier wat meer zon!
    Geniet er nog van (maar dat zo je al zo te lezen ;))

    xxxx Simone van jomooo

  • 27 Maart 2011 - 16:10

    Simone:

    Shit een foutje, dat kan niet als aanstaande juf he..
    Ik bedoelde: maar dat doe je al zo te lezen ;)

  • 28 Maart 2011 - 07:41

    Mieke En Henri :

    Zoals wij kunnen constateren geniet je met volle teugen. Dat is fijn. Blijf vooral zo doorgaan en wij wensen je beterschap en verder veel succes.
    Wij zijn druk doende met onze twee concerten op 10 en 17 april.
    Groeten van
    Mieke en Henri Schoonbrood

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Italië, Rome

Studeren in Rome

Recente Reisverslagen:

04 Augustus 2011

Weer thuis

04 Augustus 2011

Weer thuis

25 Juli 2011

All good things must come to an end...

16 Juli 2011

Time is too short...

29 Juni 2011

La dolce vita
Mark

Actief sinds 13 Dec. 2010
Verslag gelezen: 227
Totaal aantal bezoekers 20288

Voorgaande reizen:

02 Januari 2011 - 04 Augustus 2011

Studeren in Rome

Landen bezocht: