La dolce far niente - Reisverslag uit Rome, Italië van Mark Goorts - WaarBenJij.nu La dolce far niente - Reisverslag uit Rome, Italië van Mark Goorts - WaarBenJij.nu

La dolce far niente

Door: Mark

Blijf op de hoogte en volg Mark

13 Maart 2011 | Italië, Rome

Alweer een tijdje geleden, en op veler verzoek, toch maar weer een update... Inmiddels zijn de colleges begonnen en ben ik al aardig gewend aan het leven in Rome en het studeren op LUISS, de universiteit. Na een weekje wennen en introductie eind februari, zijn begin maart de colleges echt begonnen. Ik volg drie vakken, twee rechten en eentje van economie, alle drie in het Engels. Ook doe ik nog een taalcursus om mijn Italiaans bij te blijven spijkeren. Het onderwijs verschilt niet zoveel van de hoorcolleges in Nederland, al is het niveau wat anders en spreken de Italianen slechter Engels. Ook met mijn scriptie schiet het al aardig op!

En natuurlijk vermaak ik me prima! Al een groot aantal mensen leren kennen uit allerlei landen(Engeland, Canada, Nieuw-Zeeland, Duitsland (ook Duitsers die in NL studeren), Oostenrijkers, Fransen, Finnen, Denen, en - natuurlijk - Nederlanders! Want die zijn er veel in Rome en aan LUISS en vooral veel uit de regio: Someren, Bergeijk, Lottum, Leveroy, dus dat voelt wel lekker vertrouwt. We zijn al regelmatig op stap geweest, gisteren met 25 Erasmus-studenten uitgegeten en op stap geweest in Trastevere (een wijk van Rome). Ook hebben we wat carnaval gevierd (niet zoals in NL, maar toch, ze noemden het carnaval). Komende week bestaat Italië 150 jaar (op donderdag) en wordt er vanalles georganiseerd (vrije dag, jippie) en vrijdag willen we naar Tivoli, een dorp ten noorden van Rome met Romeinse villa's. Ook staan er nog tripjes in de planning (of in ieder geval in gedachten) naar Ostia, Napels-Vesuvius-Pompeij en, als het kan, Sicilië. Maar Rome is ook een ontzettend dure stad qua wonen en op stap gaan (boodschappen vallen dan wel weer mee), dus even kijken of de portemonnee dat trekt...

Het weer is prima (op vandaag na, want het regent), maar veel zon en lekkere temperatuur. Komende week zou het meer dan 20 graden worden zelfs! Een paar nieuwe foto's staan op www.picasaweb.google.com/mark.goorts...

Nou, dit was het weer voor nu! Groeten uit Rome!



  • 13 Maart 2011 - 20:38

    Rian:

    Fijn om te lezen dat het allemaal goed gaat met je. Leuk al om al die mensen te ontmoeten, te stappen etc. Geniet van je vrije dag vrijdag, succes verder met je studie en tot hoerens.
    Liefs Rian

  • 13 Maart 2011 - 20:40

    Rian:

    Ik zag een foutje in mijn reactie, ik bedoel tot horens, sorry

  • 13 Maart 2011 - 20:40

    Mark Goorts:

    Nou, ik vond tot hoerens ook wel leuk :)!

  • 13 Maart 2011 - 21:54

    Marinet:

    He die Mark ,
    Dat je daar goed gaat heb ik wel gezien op facebook de laatste maanden. Goed dat je zo geniet en dat de studie je goed af gaat.
    Ik zou zo zeggen gewoon door gaan met genieten daar.
    Groet Marinet

  • 14 Maart 2011 - 08:30

    Mieke En Henri Schoo:

    Dankjewel alweer voor je uitgebreid verslag. Wat fijn dat het je allemaal een beetje voor de wind gaat en een bredere kijk met al die nieuwe vrienden. Wij wensen je alle succes bij je studie en maak er weer een fijne tijd van.
    Vriendelijke groeten,
    Mieke en Henri Schoonbrood

  • 14 Maart 2011 - 08:38

    Bernadett:

    Caro Mark,

    Sono contento di sentire che stai bene. Wie goed doet, goed ontmoet.

    Als ik niet zo druk had, was ik eventjes gekomen :).....ik bedoel paar 100(0) km is tegenwoordig geen afstand, toch??

    fare attenzione, vi auguro il meglio.
    Bacio-Bacio

  • 14 Maart 2011 - 11:56

    Karlijn:

    zeg mark, hou eens op met zeuren over regen, waar hebben we het nou over ;)! BTW morgen wel 17 graden hier in Nederland, dus wij mogen ook niet klagen. Zet hem op met de scriptie en we facebooken ;)! xxx

  • 14 Maart 2011 - 17:49

    Robin:

    Klinkt goed allemaal! haha was wel shockerend om je verslag te lezen met al die verboden woorden maargoed.. ;-) dat heb ik er dan wel weer voor over!
    Spreek je snel!
    Liefs

  • 15 Maart 2011 - 07:25

    Lieke:

    marx!

    Leuk om je verhalen te lezen! Je hebt het goed naar je zin, maar je mist je jomo-maten toch nog wel een heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel klein beetje..?
    Veel plezier en succes daar en de groetjes aan de vrienden van Smeur (die hij daar vast heeft ;))
    xxx

  • 16 Maart 2011 - 21:41

    Sanne Coenen:

    Nou Mark, dat klinkt goed allemaal... ;) En dat zelfs Bergeijk wordt vernoemd in jouw verhaal, nondeju! haha. A domani!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Italië, Rome

Studeren in Rome

Recente Reisverslagen:

04 Augustus 2011

Weer thuis

04 Augustus 2011

Weer thuis

25 Juli 2011

All good things must come to an end...

16 Juli 2011

Time is too short...

29 Juni 2011

La dolce vita
Mark

Actief sinds 13 Dec. 2010
Verslag gelezen: 539
Totaal aantal bezoekers 20294

Voorgaande reizen:

02 Januari 2011 - 04 Augustus 2011

Studeren in Rome

Landen bezocht: