De tweede week in Siena - Reisverslag uit Siena, Italië van Mark Goorts - WaarBenJij.nu De tweede week in Siena - Reisverslag uit Siena, Italië van Mark Goorts - WaarBenJij.nu

De tweede week in Siena

Door: Mark

Blijf op de hoogte en volg Mark

16 Januari 2011 | Italië, Siena

Zittend aan het raam en uitkijkend over een zonovergoten Toscaans landschap (het kan wel 17 graden worden vandaag!) komt de volgende update.

De doordeweekse dagen waren vrij lang en vervelend. Iedere dag lessen van half 9 tot 5 of half 6, met 1 of 2 uur pauze tussendoor. Ontzettend vermoeiend ook, omdat alles in het Italiaans gebeurt, maar wel veel van de taal geleerd en in en tussen de lessen door ontzettend veel gelachen!

Vrijdagavond zijn we met een groep van acht naar een voetbalwedstrijd van AC Siena tegen Pescara gegaan (Italiaanse Serie B). Het was een mooie wedstrijd, Siena won met 2-1 en het was zelfs spannend! Ook veel nieuwe woorden en uitdrukkingen geleerd, vooral gericht op de vrouwelijke lijnrechter. Inmiddels ken ik scheldwoorden in zes of zeven verschillende talen, dus dat kan nog wel eens van pas gaan komen :P!

Na het voetbal zijn we naar een bar in Siena gegaan waar we tot een uur of 1 hebben gedronken. Zaterdag stond een trip naar San Gimigiano op het programma, een dorpje ongeveer veertig kilometer ten noorden van Siena en beroemd om zijn torens en historische centrum. Daar hebben we zo'n drie uur rondgelopen, veel foto's gemaakt. Om 19 uur waren we weer terug in Siena. Iedereen was moe, maar er was een feest 's avonds en daar wilden we allemaal heen!

Nu moet ik eerst even wat uitleggen over Siena. Siena wordt omringd door muren, en binnen de muren is de stad verdeeld in 17 districten, die "contrade" worden genoemd. Iedere contrada heeft zijn eigen vlag, kleur en dier (een panter, een draak, een slak). Iedereen jaar, op 2 juli en 16 augustus, wordt in Siena een beroemde paardenrace gehouden, "Il Palio", waar de contrade tegen elkaar strijden om de winst. Dat doen ze al honderden jaren, dus er is flink wat rivaliteit tussen de wijken. Iedere wijk heeft ook z'n eigen buurthuis, een società. Nou wonen er is het ommuurde centrum van Siena alleen bejaarden en studenten, maar gek genoeg zijn er geen discotheken. Wel bars (heel veel bars), maar die zijn vrij klein en sluiten vrij vroeg. Daarom organiseren de contrade om de beurt iedere zaterdag een party in hun buurthuis. En gisteravond waren wij op zo'n party, in het buurthuis van de Contrade van de Panter. Het was ontzettend druk, en daar kwamen we aan: 15 Erasmusstudenten uit heel Europa, waarvan de meeste absoluut niet op Italianen leken, in de contrada società. De muziek was echt bagger, maar het was heel gezellig! Een aantal mensen waren echt ladderzat, er was een lopend buffet en de drank was vrij goedkoop. Sommige mensen waren zelfs zo zat, dat ze zeiden dat ik goed kon dansen haha... Om 2 uur liep de party op z'n einde, en hebben we losgepeuterd waar volgende week het feest wordt gehouden en toen we alle Erasmusstudenten verzameld hadden, gingen we op weg om taxi's te zoeken. Alleen, bij het grote centrale plein besloot de meerderheid om nog even naar een bar te gaan, maar met een aantal mensen hebben we een taxi gepakt naar ons hotel.

Voor vandaag staat er weinig op het programma, en volgende week gaan de lessen gewoon door!

Ciao a tutti!

• 16 Januari 2011 - 12:14

Mark Goorts:

Voor alle foto's: www.picasaweb.google.com/mark.goorts

• 16 Januari 2011 - 15:57

Robin:

Had ik net een heel berichtje getypt.. naam vergeten in te vullen en nu is alles weg! Dus daar gaan we weer..
    17 graden! Heerlijk zeg! Stuur een beetje zon hierheen.. al mogen wij ook niet klagen! Hier heeft ook de hele morgen/middag lekker het zonnetje geschenen!
    Wat hebben we het als studenten toch goed he.. lekker eigen tijd indelen! Zie het maar een beetje als terug naar de goede oude tijd op de middelbare school.. die leerlingen hebben het toch maar zwaar met zo'n lange dagen als jij nu! Nog even volhouden.. het is nog maar voor even!
    Wat super dat jullie gewoon party crashen op die buurtfeesten daar! haha! Party on! =) Ze zullen niet weten wat ze meemaken!
    Veel plezier nog!
    Liefs

ps. Hotel? Heb je geen eigen kamer daar?

• 16 Januari 2011 - 19:56

Elke:

Nou, het klinkt hartikke gezellig!
    En 17 graden?? Belachelijk!! Wij hebben vandaag ook eindelijk weer een zonnige dag gehad.

Heel veel plezier en succes met de lange lessen.

Groetjes,
    Elke

• 16 Januari 2011 - 21:31

Marinet:

:-) Klinkt goed zeg. Ga maar gewoon zo door met genieten zou ik zeggen.

• 23 Januari 2011 - 15:44

Derk:

Hoi Mark,
    Wat een leuk verslag! Lees het nu pas want ik heb een flinke griep te pakken en ben di. avond uit mijn werk meteen onder de wol gekropen, er weinig uit geweest. Vandaag een beetje beneden rondhangen in een rustig huis- zacht muziekje/snurkende hond/kopje slappe thee. Bij Areane was het heel gezellig en wat een kokkin!! Niet te overtreffen. Lucky Guido! Zo te lezen ben je er daar een toffe tijd van aan het maken! Zullen velen je benijden> Ik zou zeggen Blijf, afgezien van die lange lessen, volop genieten en niet met mate! Hartelijke groet, Derk